Kilka słów naszego dyrygenta Grzegorza Oliwy o festiwalu Stetinum Cantat, który był dla naszego chóru bardzo interesującym doświadczeniem muzycznym.
„W roku obchodów 20-lecia Polski w Unii Europejskiej, możliwość wykonania IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, którego „Oda do radości” stanowi jej IV część i zarazem hymn zjednoczonej Europy, to niezwykłe wyróżnienie i niezapomniana, artystyczna przygoda. Stała się ona udziałem Podkarpackiego Chóru Męskiego, który został zaproszony do wzięcia udziału w Międzynarodowych Spotkaniach Chóralnych Stetinum Cantat w dniach 13-16 czerwca br. w Szczecinie. Chórzyści, jako jedyny chór reprezentowali Podkarpacie i mieli do pokonania najdłuższą drogę ze wszystkich uczestników, bowiem wśród uczestników były chóry akademickie z UMCS w Lublinie i Akademii Medycznej w Łodzi, dwa lokalne: Collegium Maiorum oraz Chór Amatorski przy Operze na Zamku w Szczecinie oraz trzy, berlińskie zespoły: Schillerchor, Luisen-Vocalensemble, Deutsch-Polnischer Chor „Spotkanie”. Festiwal był efektem unijnego programu Interreg i kulturalnej polsko-niemieckiej sieci viaTEATRI, założonej w 2017 r. przez Operę na Zamku w Szczecinie i teatry niemieckie. Zanim jednak nastąpił najważniejszy akcent Festiwalu, na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich, przez trzy czerwcowe wieczory brzmiały zespolone w radości i szczerej pasji głosy chórzystów od Berlina po Rzeszów. Podkarpacki Chór Męski pod dyrekcją Grzegorza Oliwy zaprezentował dwa programy, na które złożyły się opracowania pieśni ludowych, polskie i obce piosenki popularne, które weszły już do kanonu tego gatunku a także szanta i utwory gospel. Każda z tych prezentacji została owacyjnie przyjęta przez słuchaczy, a wieczornym rozmowom z członkami innych chórów nie było końca. Czas pomiędzy prezentacjami wypełniały próby do punktu kulminacyjnego Spotkań Chóralnych, za który odpowiedzialność wzięła Małgorzata Bornowska – dyrektor artystyczny festiwalu. Decyzja o przygotowaniu tego wymagającego, nawet dla profesjonalnych zespołów dzieła z prawie trzystu osobowym chórem i orkiestrą Opery na Zamku była bardzo odważna i wymagała wyjątkowej dyscypliny wszystkich wykonawców. Dodatkowym smaczkiem szczecińskiego koncertu był fakt, że nastąpił on niemal dokładnie w 200. rocznicę jej pierwszego, publicznego wykonania, gdyż miało to miejsce 7 maja 1824 roku w Theater am Kärntnertor w Wiedniu. Jej premiera spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Beethoven, który z powodu całkowitej głuchoty nie był już w stanie dyrygować swoim dziełem, stał podczas koncertu za plecami dyrygenta, tyłem do publiczności. W koncercie finałowym Międzynarodowych Spotkań Chóralnych udział wzięli także znakomici soliści: Ewa Tracz – sopran, Małgorzata Pańko-Edery – alt, Pavlo Tolstoy – tenor oraz Rafał Pawnuk – bas.
Mottem Międzynarodowych Spotkań Chóralnych Stetinum Cantat 2024 niech będą słowa dyrektora Opery na Zamku, Jacka Jakiela: ...w zbiorowym brzmieniu chóralnym tkwi magiczna symbioza głosów, tworząca ogromną odpowiedzialną wspólnotę. W utworach chóralnych jest wszystko: miłość, ból, radość, uwielbienie, czasem gniew, zawsze – majestat. Wszystkie te emocje zaistniały także za przyczyną Podkarpackiego Chóru Męskiego a jego obecność w tym Międzynarodowym wydarzeniu, była bardzo ciepło odebrana przez organizatorów, pozostałych chórzystów i słuchaczy, z których wielu podkreślało swoje własne korzenie z naszym regionem.”
«POWRÓT